Mijn nieuwe vriend Herman (Dutch)

Het is dinsdag, dus hoor ik een post over yoga te maken. Met oefeningen. En filmpjes. En dat allemaal in het Engels, want het moet natuurlijk wel door de hele wereld begrepen worden. Maar ik heb geen tijd! Vanmorgen twee uur emails beantwoord, een nieuwe yoga locatie lonkt en moet nodig bezocht worden, de lessen voor vanavond zijn nog niet uitgeschreven, en vanuit mijn keuken roept Herman na 10 dagen nu om mijn onverdeelde aandacht.

Herman? Herman is een koek op basis van gist die doorgegeven wordt. Vroeger in Denemarken, toen er nog geen koelkast was, en in de jaren 70 en 80 door Nederlandse kinderen. Onlangs is iemand er blijkbaar weer mee begonnen, want ik kreeg vorige week een bekertje gistend deeg (het deel van Herman dat je doorgeeft) van een Nijmeegs kind.

Mijn copie van de brief zat na een week lang spatelen onder de vlekken, dus ik moest hem opnieuw uittikken. Je vindt hem hieronder.

Vanavond neem ik de kleine Hermannetjes mee naar de les. Mocht je er geen kunnen veroveren dan kun je hier lezen hoe je zelf het basisdeeg voor Herman kunt maken.

Als je wel zin hebt een koek te bakken, maar geen zin hebt in een kettingkoek of tien dagen mijmerend over vriendschap boven een gistende emmer hangen, dan kun je je bekertje ook direct opbakken tot koek.

Want echte vriendschap kan wel tegen een stootje.

**
Maak kennis met mijn nieuwe vriend : Herman

Herman is een vriendschapskoek die nooit te koop is, maar alleen gegeven kan worden. Hij groeit langzaam maar zeker, door het natuurlijke gistproces. Het duurt 10 dagen voordat je hem kunt eten. Hij hoeft niet in de koelkast , want hij groeit op kamertemperatuur. Gewoon af te dekken met een schone theedoek.

Dag 1:                          Vandaag heb je Herman gekregen. Doe hem in een grote kom.

Dag 2:                         Roer hem goed door elkaar.

Dag 3:                         Roer hem nog eens goed door elkaar.

Dag 4:                         Herman heeft honger.
Geef hem 2 dl melk, 200 gram bloem en 200 gram suiker.

Dag 5:                         Roer hem een paar keer goed door elkaar.

Dag 6, 7, 8:                Roer hem weer goed door elkaar.

Dag 9:                         Herman heeft weer honger. Geef hem hetzelfde als dag 4 en verdeel hem in 5 gelijke stukken.
Geef 4 stukken weg (met een kopie van deze brief) en houd er 1 zelf.

Dag 10:                       Herman heeft nu echt reuze honger. Geef hem:
– 3 eieren
– 250 gram bloem
– 2 eetlepels kaneel
– 100 gram fijngehakte chocolade of rozijnen
– 200 gram suiker
– 100 gram fijngehakte noten
– 1 eetlepel bakpoeder
– 1 dl olie of gesmolten boter
– 2 geraspte appels, of 1 geraspte appel + 1 banaan
Meng alles goed door elkaar en giet hem in een bakvorm.
1 uur op 170 graden in de oven en klaar!

Smullen maar!

te printen via
https://mmmyoga.wordpress.com/2012/04/03/mijn-nieuwe-vriend-herman-dutch/

Leave a Reply

