Helse juf, Hemelse Havermout en Hoofd-knie

door Suzanne L. Beenackers

Oh, ja, dat ben ik.

Ik Twitter graag dat ik geen yoga doe. Ook Facebook ik met liefde zakken friet, slapeloze Sinterklaasnachten, maandagse middagdutjes, drank en jonge mannen (dit laatste is dan voor een selectieve lijst, mijn deelneming als je hierop staat). Yoga vermeld ik als unieke gebeurtenis op mijn tijdlijn, mijn dagelijkse havermout laat ik onbenoemd, en als ik date boven de 30 staat er ergens “heel netjes dus”. Dit laatste zichtbaar voor allen, in de vurige hoop dat wie dit niet kan waarderen mij dan ontvriendt. Een slimme cursiste vroeg echter een keer door. En na een beetje doorfantaseren bleek dat ik als bankier iedere ochtend om 6 uur een yoga selfie zou posten. Als  hoogleraar zou ik in de playboy zou staan. En als fotomodel zou ik een relatie beginnen met Noam Chomsky. Ik waai tegen alle winden in. Dit verklaart ook waarom ooms en tantes mij vaak verontwaardigd herinneren aan die keer dat ik iets aan de schandpaal heb genageld (nooit iemand hè! ik ben humanist), of met een links extremistische opmerking een feestje heb opgevrolijkt. Zoiets werkt nog jaren door. En feitelijk zou ik mij daar natuurlijk voor moeten schamen, maar helaas dat lukt mij niet.

Rijst wellicht de vraag: is dit wel yoga? En laat ik nu voor één keer boven mijzelf uitstijgen en een antwoord geven wat niet iedereen direct tegen de haren instrijkt. Ja. Het is yoga. Om te beginnen is “yoga” nogal een vaag begrip. Feitelijk wordt met het woord yoga alles geduid wat een spiritueel pad is. Spiritueel betekent niet bovenaards maar bewust. Alle vormen van yoga (je kunt mandela’s tekenen, mantra’s zingen, goden aanbidden, boeken bestuderen, yoga oefeningen doen) werken met je bewustzijn. Alles in het leven wat je bewust doet (bij de Tantra filosofie heet dit Shiva, het mannelijke principe), brengt het bewustzijn in het moment/ in je lichaam/ in je handeling (in de wereld, dit wordt Shakti genoemd, het vrouwelijke principe). Dus zolang je bewust tegen de stroom in gaat, is het yoga. En wie er aanstoot aan neemt, die gaat aan zelfreflectie doen (svadhyaya, een heel mooi yogisch pad!) en die leert wat hij/zij dan zelf denkt over dingen als friet eten in bed op weekdagen met te jonge mannen, of iets in die trant. Volgens Tantra, en in het bijzonder de recalcitrante Tantra of The Left Hand (zo genoemd door de mensen van The Right Hand, de nette lichting), is er geen goed of kwaad. Beoefenaars van Tantra of the Left Hand doen hun practice op de crematievelden, drinken bloed uit schedels, en offeren dieren. Maar ze doen het bewust.

Met mijn eigenaardige persoonlijkheid is het nog een wonder dat ik toch met plezier de opleiding tot hatha yogadocent heb gedaan. Misschien omdat ze daar bij de Saswitha Stichting voor Yoga en Wijsbegeerte omheen gaan; daar mag je zijn wie je bent. Je leert in vier jaar yogales geven, en je leert jezelf beter kennen. Ik zal nooit vergeten dat het jaarlijkse theorie examen altijd eindigde met de vraag: “Wie bent u?” Waarbij ik mij nooit uitgenodigd voelde erover na te denken, maar altijd preventief dichtklapte bij het idee dat ik dat dan aan hun moest vertellen. Al met al had ik er dus maar eens per jaar last van.

De Saswitha manier van lesgeven waardeer ik nog steeds. Je kunt haar bekijken in een 23 minuten durende instructie  van Yogi van het Jaar Diana Plenckers, de directeur van de Saswitha Stichting. En ik deel het recept van Ayurvedische havermout “pap”, wat ik ook van haar leerde in de smakelijke module Ayurveda. Itt gewone havermout wordt deze geroosterd en zit er kardemom in. Dat is wel wat anders dan lauwe brei die half Nederland tegenwoordig s ochtends eet.

De Ayurvedische havermout combineert ook uitstekend met een halve chocoladeletter. Mits het fair trade is uiteraard.

Ayurvedische havermout pap
met een banaan

Rooster havermout een paar minuten in een koekenpan.
Voeg pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad toe.
Al vrij snel ontstaat een onhoudbare situatie waarbij de pitten in het rond vliegen.
Voeg nu een eetlepel kokosolie toe. Dit is hard wit spul, smelt supersnel.
Nu doorroosteren totdat het er een beetje cruesli- achtig uitziet.
Kneus 2 kardemom-peultjes en haal de zwarte kleverige zaadjes eruit.
Als de zaadjes al lichtbruin zijn, weggooien, die hebben minder smaak.
Je kunt nu de zaadjes vijzelen, maar ik verwerk ze gewoon zo.
Gooi de kardemomzaden, een handje rozijnen en flink wat water bij de havermout, alles moet onderstaan, roeren zodat de havermout zich vol kan zuigen.
Hou op laag pitje tot het water is opgenomen.
Snijd een banaan (deze heb ik zelf verzonnen, is niet Ayurvedisch) in stukjes, leg op bodem van een kom.
De havermout van vuur afhalen en erover doen.
Zeer riant bestrooien met  kaneel.
Eet smakelijk! 

4 thoughts on “Helse juf, Hemelse Havermout en Hoofd-knie

  1. Stille bewonderaar ;)

    Ik bewonder jou om je eigenaardige persoonlijkheid! Ik vind dat heel ‘yoga’; dat je bent wie je bent (intelligent, veelzijdig, grappig, impulsief, theatraal, boeiend…) en je niet anders voordoet.
    Wens je meer van dat en goede gezondheid in 2014!

    Reply

Leave a Reply

